- Skolehjemsamarbejde
Gistrup Skole: Hvordan kan vi formidle budskabet til både børn og forældre?

På Gistrup Skole er en video på Facebook en af flere muligheder, når et budskab skal formidles til forældrene. Dette blev blandt andet brugt, da elever og forældre skulle informeres om indskolingens toiletmakkerordning.
Her fortæller skoleleder på Gistrup Skole, og hovedperson i netop den omtalte film, Thorstein Jensen om hvorfor og hvordan, de gjorde det.
“Vi havde nogle udfordringer med, hvordan der så ud på vores toiletter. Det var således også et ønske fra vores rengøringspersonale, at der blev taget hånd om denne udfordring. Jeg kan høre fra andre skoleledere, at det er et problem, der dukker op med jævne mellemrum” fortæller Thorstein og fortsætter: “Det er derfor et ganske almindeligt problem. Normalt vil lærerne og pædagogerne muligvis have taget en snak i de enkelte klasser og måske skrive en besked på Intra med, at vi har lavet den her ordning. Så kom nogle medarbejdere i tanke om, at man kunne lave en film i stedet.”
Formålet var således at informere både elever og forældre omkring toiletmakkerordningen, hvor filmen blot blev svaret herpå. “Det var et særdeles aktuelt emne, for ulækre toiletter på skolerne var ligeledes oppe i medierne. Så der ramte vi lige ned i en heldig nyhedsåre.”
Selve produktionen har en elev på skolen stået for. ”Det var en elev fra 7. klasse, der optog filmen og efterfølgende redigerede. Så det eneste professionelle, vi har gjort ved filmen er, hvad eleven har gjort. Det er således et elevprodukt, optaget på iPad. Jeg var bare med nede at optage filmen.” Filmen blev efterfølgende vist til morgensamling samt publiceret på skolens Facebook-side med stor succes.
Budskabet nåede ud
Ifølge Thorstein har Gistrup Skole også opnået intentionen bag filmen. “Når jeg går forbi nede i indskolingen, så kan jeg se, at elever er derude med deres makkere. Så det, der var oprindeligt var hensigten, det lykkedes.”
Dette er dog ikke den eneste effekt heraf. “Udover likes og mange seere på Facebook, så fik vi også et godt grin internt. Det gav en fin stemning og det var også en måde at være synlig blandt eleverne i bredere grad.”
Men er en Facebook-film altid løsningen?
Skolen på Facebook
Da jeg spørger Thorstein, om han vil anbefale andre at gøre det samme, svarer han: “Jeg tror det er vigtigt, at man tænker over, at det centrale ikke er at publicere en video. Det centrale er ens budskab. I vores tilfælde ville vi gerne opnå, at børnene ikke sviner på toiletterne. Der tror jeg, det er vigtigt, at man får klargjort sit egentlige budskab. Herefter kan man overveje, om det er en video, et skriv eller et noget, der skal fortælles i det personlige møde med forældrene? Jeg tror at det er det vigtigste, og huske, at Facebook bare er en af mange handlemuligheder, når man gerne vil ud med et budskab.”
Thorstein er dog heller ikke i tvivl om, at nogle emner ikke egner sig til at blive delt som video på Facebook: “Både som skole og som skoleleder, kan der være emner, hvor det bliver mere besværligt. Såsom inklusion og andre politiske emner. Konkrete emner, der handler om undervisning, læring og vores kerneopgave mener jeg sagtens man kan sige noget om på Facebook.”
Men hvad gør man så, hvis man ikke har prøvet at medvirke i en film før?
Kom godt i gang
“Jeg har ikke selv medvirket i en film på den måde før, så det var den første film.
Vi ved jo, at så snart der er billede på, så når vi længere ud. Filmen her nåede også mange.
Ikke fordi det skal være målet i sig selv, men det bliver bare set af flere” fortæller Thorstein, og afslutter med: “Jeg tror, det er vigtigt, at det ikke bliver en for lang proces med at lave filmen. Det skal være hurtigt og nemt at gøre.”
Du kan se Gistrups Skoles film omkring toiletmakkerordningen ved at klikke her.
Tak til Thorstein, for at dele sine egne og skolens erfaringer med at udarbejde netop denne film. Har du nogle spørgsmål til ham, kan han kontaktes på thor-skole@aalborg.dk.