• Skolehjemsamarbejde

Julie: Arrangementer for børnene skaber fællesskab mellem forældrene



Sidste år holdte vi en MGP-fest for min datter en et par af hendes veninder. I år vil min datter gerne holde for hele klassen. Efter lidt snak om lokale, tænkte min mand og jeg: Vi prøver! Så inviterer vi hele klassen og så ser vi, hvor mange der dukker op.” Sådan fortæller Julie, der er mor til en pige i 1. klasse om, hvordan hun arrangerede en MGP-fest for sin datter samt datterens klasse. Arrangementet gik ud på, at klassen kunne feste sammen og se børne-MGP på storskærm, hvorefter de børn, der havde lyst, kunne overnatte.

Her kan du læse om, hvordan hun arrangerede det, hvad der gik godt, og hvad hun sandsynligvis vil gøre anderledes til næste år.

Arrangement for børnene gavner forældrenes samarbejde

Denne MGP-fest er tiltænkt børnene, men gavner ligeledes forældrene, mener Julie. “Jo flere gange man som forældre taler med andre forældre, desto nemmere er det at føre dialogen næste gang man mødes. Derfor lavede vi invitationen åben for forældrene” fortæller Julie, om årsagen til, at forældrene ligeledes var velkomne til at deltage. Den mulighed benyttede flere forældre sig da også af. “Da jeg sendte invitationen ud, var der et forældrepar, der sagde, at de gerne ville overnatte der. Der var ligeledes en mor, der meddelte, at hun gerne ville være der under festen. Så havde vi lagt op til, at de andre forældre måtte komme og gå, som det passede dem. Nogle forældre kom en time før MGP sluttede. Vi var faktisk 7-8 voksne under festen. Fem forældre og ni børn blev og overnattede.” Antallet af deltagere til festen var Julie da også godt tilfreds med. “Det var lige op til vinterferien, så der var nogle, som skulle på ferie. Der var også nogle, der havde købt billetter til showet, fordi showet foregik i Aalborg i år. Men 15 ud af 21 børn deltog.”

Få forberedelser

At sende invitationerne samt handle ind til arrangementet var de primære forberedelser, da lokalet var på plads. “Jeg kunne ikke lige overskue 21 børn hjemme ved os i et rækkehus. Så var vi så heldige, at min mand er kasserer i forening, hvorfor vi kunne låne deres klubhus. Det gav os nogle bedre rammer, med flere lokaler, stort køkken og bedre faciliteter. Efterfølgende var det eneste vi gjorde faktisk at købe ind. Saftevand, chips, slik - i rå mængder. Så havde vi selvfølgelig pyntet op med balloner og lignende samt sat op med storskærm, projektor og anlæg med store højtalere op.

Børnene spiste således aftensmad hjemmefra, hvorefter festen kunne begynde. “Børnene skulle først komme klokken 18 efter aftensmad, så vi var fri for bespisning. Klokken 19 startede optakten til showet, hvorefter det kørte i baggrunden. Her legede børnene sådan set indtil showet begyndte. Der var fri leg. Her var vi glade for at have et ekstra rum, som de kunne tumle i” fortæller Julie. Og arrangementet forløb da også succesfuldt, omend det tilsyneladende kunne være hårdt for forældrene. ”Det var til tider en smule stressende med 15 råbende børn, der måske har fået lidt for meget sukker. Der er høj musik, og de er trætte, men børnene havde det sjovt og var rigtig glade. Forældrene fik snakket godt på tværs og selvom det primært, var de samme forældre, som altid er med, var der også nogle “nye” med.”

Til trods for, at det var en succes, er der både ting, som vil gentage sig til næste arrangement, og andre tiltag, som måske vil blive gjort anderledes, fortæller Julie.

Næste år

  • Overnatning: “Jeg er lidt i tvivl om det bliver med overnatning. Børn, der er trætte og ikke er vant til at sove ude, kan være svære at få til at lægge sig til at sove. Næste år er de et helt år ældre, så det kan også godt være, at det giver noget.

  • Inddrag andre forældre, end forældrerådet. “Forud for MPG-festen valgte jeg at tage fat i de andre forældre i forældrerådet og sige: Den her invitation - er den god nok? Men det kunne lige så godt have været en uden for forældrerådet, for at få flere og andre forældre involveret. Jeg tror på, at langt de fleste mennesker vil hjælpe, hvis du bare kommer med et spørgsmål.

  • Frivillige forældre: “Jeg vil gerne have at vi holder det til, at forældrene deltager på frivillig basis. Der er ikke nogen, der skal føle sig tvunget til at deltage. For det tror jeg ikke, der kommer noget godt ud af. Jeg tror på, at de forældre der har tid og lejlighed til at deltage og hjælpe til at styrke vores samarbejde og fællesskab, de skal nok bidrage. På det ene eller det andet tidspunkt.

  • Plads til alle: “Min datter siger godt nok, at drengene ikke skal med næste år. Det tænker jeg, at det får hun ikke lov at bestemme. For drengene havde en lige så stor fest som pigerne, de er bare lidt vildere. Vi kan måske bare lave en opdeling af dansegulvet - en drengeside og en pigeside for eksempel.

  • Tidsplan: “Vi havde skrevet, at arrangementet foregik fra klokken 18.00 til klokken 10.00 næste dage. Det virkede ikke som mange timer, da vi lavede invitationen. Men det var mange timer, for børnene stod ret tidligt op. Så klokken 10 er måske lidt sent for dem at skulle hjem, da vi ikke havde planlagt nogle aktiviteter om formiddagen. Der kunne have være planlagt nogle aktiviteter.

  • Gør det! Det vigtigste råd, som Julie vil giver videre til andre lyder således: “Det vigtigste er sådan set bare at gøre det! Jo flere arrangementer man har været med til, desto nemmere er det at lave et nyt arrangement - både som arrangør og som deltager! Og så skal man ikke være forskrækket over for de andre forældre. For de er sjovt nok også forældre. Bare spørg dem.”

Arrangementer, som det Julie har afholdt, er med til at skabe gode oplevelser for børnene, og mulighed for, at forældrene ligeledes kan styrke deres samarbejde - hvilket også gavner børnene!

Et stort tak til Julie, for at fortælle om den fantastiske idé og det fine arrangement.

#forældre

  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KOMMUNIKATION GØR EN FORSKEL

“VI FORTÆLLER HINANDEN,

HVAD DER ER VIGTIGT AT VIDE”